sedergrenskan.blogg.se

Negombo

Allmänt Permalink0
Sista tre nätterna skulle spenderad i Negombo för att det är nära flygplatsen. Vi ville bara njuta av fint väder, bad i pool och god mat. 

Vi hade bokat ett hotell som såg bra ut men när vi kom dit sent på kvällen, svintrötta såklart, så visade det sig vara rena rama skiten. Rummen var små och trånga och klaustrofobiska. Luktade så mycket mögel och i badrummet var det även massa mögel samt en skabbig duschkabin som inte gick att stänga ordentligt. Fick heller inte igång annat än kallvatten så skippade idén på att tvätta håret och kom ut lila och huttrande efter att bara ha duschat kroppen. När vi skulle sova så snörptes liksom halsen ihop av mögeldoften och blev tjock. Usch. Frukosten var ju inte heller den nåt att hurra för. 

Vi gick iallafall ut tidigt morgonen efte för att kolla vad det fanns för alternativ då vi kollat upp några hotell pö telefonen. Sprang då av en slump in på det 5-stjärniga hotellet som vi dreglat över och blev så överväldigade att vi helt plötsligt hade checkat in de två sista nätterna där. Självfallet dyrare, men sååå värt det! Hotellet var fantastiskt med rena och stora ytor, trevlig personal, superfin pool med poolbar, sköna solstolar och ett fantastiskt hotellrum med riktigt bekväma sängar och bra AC. På hotellet fanns även gym (som jag icke brukade), spa, lounge, rooftop bar och annat göttigt. Nä men vi var så nöjda och lämnade inte området speciellt mycket. 

Efter att ha åkt runt så mycket så ville vi bara slappa och det var precis vad vi gjorde. 

Vi hade dock blivit rekommenderade en resturang i Negombo som heter Lords. Så där hade vi bokat bord och tog oss till. Visade sig ligga 700 meter från hotellet av en slump. Så bra!

Restaurangen var toppen och indelad i flera sektioner. Jag hade ju ingen aning om var vi ville sitta när jag bokade så jag skrev bara att vi var två vuxna som ville ha bästa platserna och helst inte bli placerade bredvid någon barnfamilj. Blev nöjda med platserna och satt i deras garden. En grusad och mysig innergård där de hade ett band som spelade gamla godingar. Maten då, så jäkla bra! De hade sjukt mycket att välja på så det var ett svårt val. Vi körde lite indiska/lankesiska rätter och jag tog Palak Paneer som serverades med ris, kokos, rostad sötpotatis och ett flatbröd smaksatt med spenat. Väldigt väldigt gott!

Många tog dock hummern där och jag kan förstå varför. Helt groteskt stora hummrar kom in och såg väldigt goda ut! Hade vi stannat ännu en dag så hade vi fått gå tillbaka så jag också kunde testat. Vi tog även varsin god drink, jordgubbsmojito med vit choklad för mig. Sen delade vi på rullar med spenat, hummer och fetaost till förrätt. Jamen ni hör ju, tummen upp!

Trist att lämna det fina hotellet och jag hade gärna varit kvar ett par nätter till. Men när man väl börjat resa, då vill man bara hem. Flygplatsen på Sri Lanka och deras hantering av precis allt är under all kritik så vi var där i god tid och det behövdes! När vi sedan kom på planet så var det ändå en helt okej tur. 

Mellanlandade i Doha i ca 3 h och gick runt där. Så himla fint och lyxig flygplats. Jag dreglade över alla fina väskor i de alldeles för dyra affärerna och personalen försökte väl skydda väskorna eftersom jag såg ut som en påse skit. Trött, mosig, de sista hyfsat rena kläderna som absolut inte matchar utan är ett slags hopkok av det som fanns kvar. Galet hår och flottigt och osminkat ansikte. Ah, så glammigt att resa långt. 

Nästa flight var på 6 timmar mellan Doha och Arlanda och bara en tredjedel av planet var fullt. Ville typ gråta av lycka när jag kunde mojsa ner mig lite halvtaskigt på tre hela stolar och fick således en hel rad för mig själv att rumstera på! Så resan gick bra!

Flygbuss in till Stockholm city och en hotellnatt här innan tåget går vid 11.30 till Göteborg. Ska bli skönt att få packa upp och tvätta upp allt!

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

Till top