sedergrenskan.blogg.se

Björk och bambu

Allmänt Permalink0

Igår kväll så hade vi bokat bord på en restaurang i Linné som heter Björk och Bambu. Jag, Daniel, Alice och Johan.

 

En 4-rätters meny hade vi beställt och självklart tog vi bussen dit för att kunna drick lite bubbel och gott rödvin. Dock var vi framme lite tidigt och jag var superduper törstig så vi stack in våra frusna näsor på en pub på Linnégatan och drack en stärkande öl var först :)

 

Sen gick vi till resaurangen. Började med bubbel i glasen och fick in en aptitretare i form av en svartrotssoppa. Väldigt god. Sedan fick vi en brödkorg med olika sorters hårt och mjukt bröd, två sorters smör och så även en korg med olika rischips. 

 

Björk och bambu är en restaurang som lagar mat på svenska råvaror med en asiatisk matlagningsteknik kan man säga. Första rätten i menyn var blåmussla. Liiiite för mycket musselsmak för min del för jag har precis lärt mig att äta dom små djuren. Då som moules frites med massa vitlök, pommes och aioli…vilket passar mig lite bättre. Men vi fick även lära oss att blåmussla inte är ett skaldjur utan en mollusk (!), vilket ju bara lät obehagligt. En mollusk kan nämligen också vara en ytlig hudåkomma i översta hudlagret som tar tid att läka ut, inte gör någon direkt skada men som kan smitta och är tråkig att dras med. Lite kuriosa från Google sådär, och också ett sidospår.

 

Efter vår mollusk (låter så äckligt att jag nog aldrig kommer sluta pga. kul) så fick vi in vår andra rätt som var kräftdumpling med eldad havskräfta. Gott med fänkålen till, och då brukar jag inte ens gilla fänkål. Till detta hade vi nu rödvin i glaset framför oss. Någon ekologisk historia om jag inte kommer ihåg mer om, men jag vet att det var gott.

Sedan kom bästa rätten, ångad fläsksida med lökpuré, picklat äpple och råraka. Det var sååå gott! Kötten var oerhört mört och smälte i munnen. Hade gärna tagit en portion större av denna. Till detta så kom servitören och rev färsk wasabi till. Wasabi som man odlar i England på Wasabi-bäddar. Kändes helt orimligt eftersom jag liksom tänkt att wasabi är väldigt japanskt och endast finns och kommer därifrån, men se där hade jag ju fel.

 

Sedan…mmm…efterrätten. Som var så god att jag nästan slickade skålen när den var slut. Bakad blodapelsin med en sorbet på blodapelsin, toffeecrunch och en kräm på miso och dulce de letche. Maj fucking gad. Jag gillade den skarpt.

 

Supergullig personal där också som verkligen var engagerad och så himla trevlig, vilket var kul. När vi hade gjort rätt för oss så vandrade vi faktiskt tillbaka till puben där jag och Daniel först satt, och tog ytterligare ett glas medan vi väntade på spårvagnar och bussar. Det var ju så satans kallt ute att man liksom inte ville stå och frysa i onödan. Så det var verkligen en lyckad kväll och det var trevligt att gå ut med Alice och Johan också! Var dödstrött när jag kom hem och somnade väldigt snabbt när jag la huvudet på kudden.

 

(null)
(null)
(null)

(null)

(null)

Till top